HTML

Szemműtét Dilemma Blog: Lasik vagy PRK?

Elhatároztam végre, rászánom magam a szemműtétre! Hónapokig olvastam, kutakodtam, science fiction rémhírekről és tökéletes gyógyulásokról hallottam. Még egy héttel a műtét előtt is bizonytalan voltam: Lasik vagy PRK legyen. A neten annyi mindent olvasni, ezért eldöntöttem, hogy én is megírom, hogyan jutottam el a szemműtétig, bízva abban, hogy mások döntését megkönnyítem. Ha TE IS LASIK-MŰTÉTEN ESTÉL ÁT, KÉRLEK, OSZD MEG VELÜNK ITT SAJÁT TAPASZTALATAID! :)

Friss topikok

  • Klaudiaanyu: Kedves svabin! Hogy vagy? Milyen volt a lábadozás? A szemed azóta hogy bírja a monitor előtti munk... (2013.11.05. 21:20) ...újabb szemteszt...
  • Klaudiaanyu: Szia Ildikó! Nagyon sok sikert kívánok! Biztosan jól fog sikerülni. :) Üdvözlettel: Klau (2013.09.23. 22:40) Szempróba
  • A-Mari: Nekem 2012. november 21én volt IntraLasik szemműtétem. Nincs olyan érzésem hogy életem legjobb dö... (2013.02.07. 19:43) szemvizsgálat (part2)
  • Éva Bihari: Szia!! Én is beálltam a sorba.... műtét előtt néhány napig betyár rossz volt....holnap leszek 6 ... (2013.01.23. 18:16) 3. havi kontroll
  • ÚjLány: @svabin: Szia! Most is van akció: www.optimuminfo.hu/hu/kapcsolat/ugyfelszolgalat/araink/ Maga a m... (2012.07.11. 13:38) Lassan 3 éve...

PRK, LASEK, LASIK, INTRALASIK, ZYOPTIX

2009.07.13. 22:57 Klaudiaanyu

A szándék megszületett, szemműtét lesz. De milyen? Első lépés: fel a netre... PRK, LASEK, LASIK. Szépen utána olvastam mindegyiknek. Ez több hetet vett igénybe...Egyik héten a PRK-ra szavaztam, néhány hét múlva a LASEK volt szimpatikus, majd a LASIK, aztán a Zyoptix, majd IntraLasik... Tehát szép sorban mindegyiket megismertem. 

Közben kérdezgettem az ismerősöket, kollégákat, azok ismerőseit telefonon zaklattam, így gyűjtöttem be az információkat.

A szemem is lecsillapodott, ugyanis a kontaktlencse-ellenesség abban nyilvánult meg, hogy a szemhéjam belső felén -és aki nem bírja a szemes témákat, most inkább ugorjon a következő bekezdésre!- kis puklik keletkeztek, és reggelre mindig bedagadt és beragadt a szemem... A szemorvosom (5. kerületi "SZTK": jó szakemberek vannak!) azt mondta, örüljek, hogy nem ciszta... Ugyanis állítólag az is kialakulhat a kontaktlencse hordásától. Uh, remmmmek!

Szóval elsőként rábukkantam egy fórumra, ahol a beírások meggyőztek, hogy csakis PRK jöhet szóba. Kollégáim faggattam, kinek volt ilyen műtéte. Egy kollégám PRK-val műtötték jó régen, azóta is remekül lát. Egy új kollégát egy éve Pécsett, remek orvosok kezében volt, neki szintén a PRK vált be. Egy kolléganőm anno Lasek kezelést akart, de nem sikerült az egyik szemén, így PRK lett belőle. A gyógyulása sokáig tartott, keletkezett rajta valamiféle hámbenövés. Kollégám húgának szintén PRK-ja volt, bár kicsit lassan gyógyult, de remekül lát.

A PRK során a szaruhártya hámrétegét távolítják el, majd megtörténik a lézeres kezelés. A gyógyulás hosszabb folyamat, fájdalmasabb, hiszen az eltávolított hámrétegnek vissza kell nőnie. (Találkoztam olyannal, akinek alig fájt, de volt, aki sokáig szenvedett.)  Én az elején még úgy gondoltam, mit nekem fájdalom, kibírom, hiszen a szememről van szó... De a műtét után 6 hónapig szteroid-cseppeket kell alkalmazni (Lasik után csak 3 hét!), minimum fél évig szinte mindig napszemüveget viselni... Ráadásul a hámréteg lekaparása során a Bowman-hártyát is eltávolítják, ami nem nő vissza. Enélkül persze lehet élni, de én úgy gondolom, nem véletlenül van az ott. (Elvileg részt vesz nagyon kis részben az UV-sugarak szűrésében, és távol tartja kórokozóktól a szaruhártya mélyebb rétegeit.) Tehát nekem nem tetszett az ötlet, hogy átrendezik esetleg a szemem szerkezetét. A 6 hónapos szteroid-kúra sem hangzik olyan jól. És persze a PRK-nak is lehetnek komplikációi, mint minden műtétnek...

Szóval a PRK-lelkesedésem alábbhagyott, és megörültem a Laseknek.

A Lasek eljárása során azt a réteget, amit a PRK-nál eltávolítanak, csak fellazítják egy alkoholos oldattal, felhajtják, majd jön a lézer, és visszahajtják. Úgy éreztem, ez jobb lehet, mint a PRK... De a kollégámnak ebből lett problémája, igaz, ma már tökéletesen lát. És ennek még mindig hasonlóan tovább tart a gyógyulása... És mint minden felszíni kezelés esetében, itt is 6 hónap szteroidcsepp-kúrára van szükség.

Akkor jött szóba Lasik. De sok rosszat olvastam róla. YouTube-on sok mindent találtam, pl. hogy sosem gyógyul vissza a lebeny. (Egyébként állítólag tényleg nem 100%-osan tapad vissza...) Őszintén? Beparáztam.

Aztán kiderült, két Lasik-es ismerősünk is van, csak épp nem tudtam róla. Semmi baja a szemüknek, tökéletesen látnak, pár nap múlva a műtét után már dolgoztak.  Nekem ez egy kicsit science-fiction a mai napig... Mikor megkérdeztem, nem bánták-e meg, mindketten azt mondták, hogy csak egy dolgot csinálnának másként: hamarabb belevágnának. (Az egyik 2 évig halogatta...)

Akkor most itt volt az ideje, hogy bejelentkezzem egy klinikára szemvizsgálatra. Ez még nem kötelez semmire sem.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szemmutetdilemma.blog.hu/api/trackback/id/tr551244866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

remenysugar 2009.10.12. 11:59:18

Engem most műtöttek 7-én.(még homályosan látok, szóval ha elütök valamit, bocsi:) Én is sokat filóztam, hogy melyik is legyen, de azért nem éveket, csak pár hónapot. Természetesen először az IntraLasik-re szavaztam volna, csak az árfekvése nem olyan volt, amit el tudtam volna viselni. Utána több infot begyűjtve, a PRK mellett döntöttem. Végül Lasik-kel műtöttek :D. Ez még mindig nyomozásom tárgya, hisz a lapomon PRK van beírva, de a tulajdonságok alapján tuti, hogy Lasikkel műtött meg a doktornő, mert nekem vágta sablonnal, és nem kellett kontaklencsét hordanom, és jó, hogy az első 2 nap elviselhetetlen volt, de azóta már egyáltalán nem fáj, csak még homályosan látok.(ma van az 5. napom). Ma megyek vissza kontrollra, és megpróbálom kideríteni mi ez a félreértés, de én azért remélem, hogy ez is rendben lesz, és jól fogok látni. Azért még később írok pár sort, hogy akkor a Lasik-ről is legyen bejegyzés, mert eddig én csak a PRK-ról és IntraLasikről hallottam bővebben (mármint gyógyulóktól)....

Klaudiaanyu 2009.10.12. 19:13:50

@remenysugar: Szia! Melyik klinikán műtöttek? Tulajdonképpen el tudom képzelni, hogy PRK-ról volt szó, de Lasik módszerrel műtöttek meg véletlenül, hiszen volt már olyan kórház, ahol még a betegeket is elcserélték térdműtét előtt... Ha kontaktlencsét nem kellett hordanod, akkor, szerintem, nem PRK műtéted volt. PRK után mindig adnak kontaktlencsét, hiszen a felszínt lekaparják... Vagy elfelejtettek kontaktlencsét adni? Ezt azért nem hinném.
Viszont Lasik után nem igazá fáj a szem. Kellemetlen lehet talán, de elég sok beszámolót olvastam végig, és nem nagyon emlékszem olyanra, ahol komoly fájalomról írtak volna...
Homályosan látsz? Mennyire? Mondjuk, Lasik után is kell idő, kinek mennyi, ugye, hogy beálljon a látása. Nekem néhány nap múlva már szinte tökéletes volt, de ez nem jelenti azt, hogy ez az átlag.
A "sablon" gondolom a mikrokeratom (kés) volt, ha Lasikről volt szó...
Mindenképpen írj, mert kíváncsi vagyok, mi a helyzet. Valószínűleg minden rendben van! És lehet, hogy PRK áráért kaptál Lasiket! :) Kitartás!
süti beállítások módosítása