HTML

Szemműtét Dilemma Blog: Lasik vagy PRK?

Elhatároztam végre, rászánom magam a szemműtétre! Hónapokig olvastam, kutakodtam, science fiction rémhírekről és tökéletes gyógyulásokról hallottam. Még egy héttel a műtét előtt is bizonytalan voltam: Lasik vagy PRK legyen. A neten annyi mindent olvasni, ezért eldöntöttem, hogy én is megírom, hogyan jutottam el a szemműtétig, bízva abban, hogy mások döntését megkönnyítem. Ha TE IS LASIK-MŰTÉTEN ESTÉL ÁT, KÉRLEK, OSZD MEG VELÜNK ITT SAJÁT TAPASZTALATAID! :)

Friss topikok

  • Klaudiaanyu: Kedves svabin! Hogy vagy? Milyen volt a lábadozás? A szemed azóta hogy bírja a monitor előtti munk... (2013.11.05. 21:20) ...újabb szemteszt...
  • Klaudiaanyu: Szia Ildikó! Nagyon sok sikert kívánok! Biztosan jól fog sikerülni. :) Üdvözlettel: Klau (2013.09.23. 22:40) Szempróba
  • A-Mari: Nekem 2012. november 21én volt IntraLasik szemműtétem. Nincs olyan érzésem hogy életem legjobb dö... (2013.02.07. 19:43) szemvizsgálat (part2)
  • Éva Bihari: Szia!! Én is beálltam a sorba.... műtét előtt néhány napig betyár rossz volt....holnap leszek 6 ... (2013.01.23. 18:16) 3. havi kontroll
  • ÚjLány: @svabin: Szia! Most is van akció: www.optimuminfo.hu/hu/kapcsolat/ugyfelszolgalat/araink/ Maga a m... (2012.07.11. 13:38) Lassan 3 éve...

Műtét utáni első kontroll

2009.07.21. 22:44 Klaudiaanyu

Egyetlen dolgot bántam meg a szemműtéttel kapcsolatban: hogy nem hamarabb szántam rá magam! :)

Ma reggel olyan furcsa volt, hogy mindent látok. Látok, látok, látok!:) Van egy kis kertecskénk, kinéztem rá, és nem egy zöld masszát láttam, hanem különálló levelekből álló fákat. :)

A műtét semmi, de tényleg.  Aki most gondolkodik szemműtéten, ne soká tegye .:)

Szeműtét

Délre mentünk a klinikára Párommal. A váró tele volt. Az egyik lányt épp napszemüvegben vezették ki a műtőből. Izgultam? Hogyafenébene! Kaptam egy darab Xanaxot az asszisztensnőtől, mondta, vegyem be, ha a doktornő már megvizsgált. Rögtön kérdeztem, esetleg lehetne-e majd még egy Xanaxot kérni, csak a biztonság kedvéért. Ha később úgy érzem, hogy nagyon ideges lennék, megígérték, kapok. Vártunk, vártunk... Fél füllel hallottam, hogy az egyik doktornő, aki műtene, nem tud jönni, mert  összetörték valahol az autóját, illetve ma reggel már a műtőben van egy német kolléga is, akivel az új módszert, az Epi-Lasiket már csinálják is azoknak, akik esetleg PRK helyett ezt választják.  így kicsit csúszásban voltak...

Én azért választottam a delet, mert bíztam benne, hogy a doktornőnek akkor lesz a legjobb a bioritmusa :), de kicsit aggódtam, hogy most idegesebbek lesznek esetleg, sietni fognak, stb. És nem! Mikor rám került a sor, a doktornő tökéletes magabiztossággal és türelemmel megvizsgált, elmondta, hogy van egy új módszert, amit ma már csinálnak is, gondoljam át. No, most következett csak a DILEMMA! Anno, mikor a műtéti módszereket tanulmányoztam, az Epi-Lasik nagyon tetszett.

Az Epi-Lasik felszíni kezelés, ugyanolyan utókezelést igényel (védő kontaktlencse első 3 napon, szteroid-cseppek hat hónapon át, fél év szigorú napszemüveg viselés és borús időben is), mint a PRK, csak épp a hámszövetet nem lekaparják, hanem felhajtják, majd visszateszik. Ugyanúgy kap a páciens egy védő kontaktlencsét 3 napra. De mivel egy élő szövetet tesznek vissza, a gyógyulás sokkal gyorsabb és fájdalommentesebb. Tehát, aki nem szeretné, hogy lebenyt vágjanak, de a PRK fájdalmától eddig félt, annak megszületett az ideális megoldás! (Az öcsém már valószínűleg ilyen műtére fog menni.) Jó hír, hogy az Epi-Lasik technikát lehet ötvözni a Zyoptix lézerkezeléssel.

15 perc gondolkodás után maradtam az eredeti tervél: a Zyoptixnál, azaz a Lasik-alapú módszernél. Aztán bevettem a Xanaxot. Azt hittem, nem fogom érezni a hatását, de egész jól elálmosodtam tőle. Aztán szólítottak. Az asszisztensnő bekísért egy "pihenő szobába", ahol 4 másik sorstársam üldögélt. Kaptam egy szobapapucsot, egy zöld sapkát és ruhát. Itt már hűvösebb volt, mint kint, így felvettem a kardigánom. (Később a műtőben még hidegebb volt, tehát mindenképpen érdemes rétegesen, melegen, kényelmesen öltözni egy szemműtéthez.) A szemem körbekenték jóddal és kaptam szemcseppeket is. Majd egymás után mentünk be a műtőbe. 

Aztán következtem én. A műtő előtti kis helyiségbe egy ragacsos szőnyegen át vezetett az út, ez a ragacs leszed minden szöszt a papucsról, majd kaptam a papcsra is egy zöld műtős surranó "zokit". Beléptem a műtőbe, vártak rám ott vagy hatan. "Huuu, desokanvagyunk!" jgyeztem meg. A doktornő és az asszisztens is végig olyan kedves volt! Felfeküdtem az asztalra, az állam kicsit felfelé kellett tartanom. A lábam is kényelmesen elrendezték. A doktornő kérte, nézzek felfelé, ekkor a szempilláim ragsztották el az útból. Leragasztották körbe a szemem egy fóliaszerűséggel, és egy nyílást vágtak a fólián. Így utólag ez volt a legkellemetlenebb része, mert azért mégis csak egy kis ollóval -szerintem- vágják azt a nyílást a szemem felett... Aztán jött a szemterpesz: a hiedelmekkel ellentétben egyáltalán nem fáj, a felragasztott fólia is védi a bőrt a terpesz nyomásától. Aztán rányomták a szememre a vákuumot, ez sem fáj, csak erős nyomást lehet érezni, és elsötétül a világ pár másodpercre.Berregő hang: leválasztják a lebenyt, majd felhajtják, és jön a kattogó hang, a lézerkezelés maga. Én olyan szagot éreztem mint mikor  a fogorvos radírozza vagy fúrja az ember fogát. Aztán lebeny vissza, átmossák folyadékkal, ragacs le a szemről, és már jön is a következő szem... Kívülről egy ilyen műtét szeritem ijesztőbbnek tűnik, mint amilyen valójában.. (a műtétet megelőző hónapokban elég sokat megnéztem a neten...) A műtét során mindenről tájékoztatnak, mit miért csinálnak, mit fogok érezni, stb.

 Aztán kikísértek a pihenőszobába. A következő pácienst, aki a műtőajtó előtt toporgott, már élesen láttam. Olyan volt, mintha kontaktlencsét viselnék, csak egy kicsit homályos a lencse....Mondtam neki, a műtét semmiség, a fogorvos ezerszer rosszabb! És tényleg!

A pihenőszobában csukott szemmel várakoztam, potyogtak a könnyeim, de nem volt vészes. És semmi sem fájt!!!! Semmi! Hallottam, hogy valakik duruzsolnak az ajtóban: hát nem a Párom volt, aki csak-csak bekéredzkedett! :) Olyan jólesett, hogy bejött! Mint kiderült, nagyon izgult ő is!

Aztán felvettem a napszemüveget, és visszaültünk a váróba. Néhány perc múlva jött a doktornő, megvizsgált, és azt mondta, hogy nagyon szépen sikerült a műtét. Már el tudtam olvasni azokat a számokat, amiket régen szemüveg nélkül sosem. :) A doktornőre meg nagyon felnézek, mert annak ellenére, hogy csúszásban voltak, és jó pár ember műtétét át kellett venniük attól a doktornőtől, akinek összetörték az autóját, nyugodt volt, és teljesen ura volt a helyzetnek.

Megkaptam a zárójelentést, a recepteket, melyeket majd csak holnap kell kiváltani, mert a műtét napján semmit sem kell haszálni; csupán hazamenni és egy jó nagyot aludni.

Hazafelé az autóban láttam az előttem lévő rendszámokat, azokat olvasgattam fel nagy büszkén. De azt éreztem, hogy kellemesebb, ha becsukom a szemem. Hazaérve kb. fél 6-kor) nem aludtam rögtön, hanem megettem egy naaaaaaagy tányér tejszínes gombás-lazacos tészát -előző nap előkészítettem- megnéztünk egy "Így jártam anyátokkal" részt, és elaludtunk. Én nem annyira néztem, inkább csak a viccesebb részeknél odapislogtam, de egyébként csukva volt a szemem. Másnap reggelig, kb. fél 8-ig aludtam védőszemüvegben, amit a műtét után kaptam, hogy éjszaka nehogy belekapjak a szemembe. (Kép Aput bejegyzésénél.)

Tanulság röviden:

-Ha az ember jó orvos kezében van, akor tényleg nem kell aggódni! Én nagyon hálás vagyok a sorsnak, hogy ezen a szemműtéten túleshettem.

-szemműtét a világ egyik legjobb dolga!

-melegen kell öltözni, mert a műtőben hideg van!

-tejszínes gombás-lazacos tészta szintén egész jó dolog!

Most így nap végére azért elfáradt a szemem, olyan érzésem van, mintha kontaktlencsét felejtettem volna benne, és zavarná.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szemmutetdilemma.blog.hu/api/trackback/id/tr21259871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kutymorgo 2009.07.22. 11:37:39

szia,
a zyoptix és intralasik kvázi ugyanaz az eljárás, csak más géppel csinálják? (lebenyt képeznek a géppel és felhajtják, alatta elpárologtatják a felesleget, visszahajtják és kész)

jól vagy egyébként? majd írj, milyen a látásélességed a kontrollok alkalmával!

Klaudiaanyu 2009.07.23. 14:41:30

Szia! Mindkét módszer lebenyképzéses (tehát nem felszíni kezelés, mint a PRK vagy az EPI-Lasik, ahol csak a hámréteghez nyúlnak hozzá.) A legszembetűnőbb különbség a lebeny képzésének módjában van: A Zyoptix esetében mikrokeratom késsel végzik a lebenykészítést, tehát sima lasik technológián alapul tulajdonképpen, az IntraLasik esetében pedig ezt a lebenyt lézerrel alakítják ki.
A Zyoptix a Bausch&Lomb technológiája. A Zyoptix egyénre szabott, tartalmaz hullámfrontelemzést + topográfiai elemzést, az IntraLasik, ha kéri a páciens, hullámfront elemzéssel készülhet.
A Zyoptix tényleg a legjobb eredményeket produkáló tecnológia (FDA adatai szerint). Nekem a Zyoptix úgy tűnt, többet nyújt a konkrét látáskorrekció terén.
Itt többet is olvashatsz róla:
www.zyoptix.com/zyoptix_uk/excellent_results.html
www.optimuminfo.hu/hu/szolgaltatasaink/lezeres_beavatkozasok/#zyoptix
süti beállítások módosítása